
Kuopion Sähköverkko on Suomen ykkönen asiakastyytyväisyydessä
17.02.2025
Kuopion Energia ja Kuopion Sähköverkko pärjäsivät hyvin valtakunnallisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin kokemuksia niin kuluttaja- kuin yrityspuolella sähkönsiirtoyhtiöiden ja kaukolämmön asiakkaissa.
Kuluttajat antoivat Kuopion Sähköverkolle Suomen parhaat pisteet tuoreessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa, jossa vertailtiin sähkönsiirtoyhtiöitä ympäri Suomen. Kaikilla yksittäisillä mittareilla pärjättiin hyvin, mikä johti erittäin hyvään kokonaistulokseen. Toimialan keskiarvo 56,4 ylitettiin selvästi, sillä Kuopion Sähköverkko sai pistemäärän 69,6, joka vastaa sanallista arvosanaa “tyytyväinen”.
– Tunnistan sen, että hyvä lopputulos on seurausta onnistumisesta kaikilla sektoreilla. Olemme panostaneet oman henkilöstömme osaamiseen ja asiakaspalvelukeskukseen, kertoo Kuopion Sähköverkon toimitusjohtaja Kari Väänänen.
– Toinen asia, joka tuloksissa näkyy, on parannus viimevuotiseen. Sekin kertoo hyvästä suunnasta, siitä että palvelumme on parantunut, hän lisää.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti Epsi Rating. Tutkimuksessa arvioitiin asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Näihin vaikuttivat arviot yrityksen imagosta, odotuksista, tuotteiden ja palveluiden laadusta sekä vastineesta rahalle.
Kehitettävää digitaalisissa palveluissa
Myös yritysasiakkaiden mielestä Kuopion Sähköverkko on pärjännyt hyvin. Yritysasiakkaiksi lasketaan tässä tapauksessa yritysten lisäksi esimerkiksi taloyhtiöt. Tuloksissa[KV5] näkyy tyytyväisyyden nousu kaikilla mittareilla edellisvuoteen verrattuna. Se riitti tällä kertaa kuudenteen sijaan valtakunnallisesti. Myös yrityspuolella Kuopion Sähköverkko sai arvosanan “tyytyväinen” (pistemäärä 68) ja toimialan keskiarvo 63,7 ylitettiin.
– Kuluttajat arvioivat Kuopion Sähköverkon tarjoamat digitaaliset palvelut parhaiksi koko toimialalla. Yritysasiakkaiden puolella digitaaliset palvelut koetaan kuitenkin jonkin verran heikommiksi. Digipalvelut ovat asia, jossa meillä on vielä paljon kehitettävää, Väänänen summaa.
EPSI Rating –tutkimukseen kuuluu myös kestävyysindeksi, jolla mitataan sitä, kuinka vastuullisena asiakkaat pitävät yrityksiä. Kuopion Sähköverkko sai toimialan parhaat kokonaispisteet kuluttaja-asiakkailta ja piti samalla kiinni edellisvuoden ykkössijastaan. Indeksissä otetaan huomioon ympäristöllinen, sosiaalinen ja taloudellinen vastuullisuuden näkökulma.
Kuopion Energian kaukolämpöjohtaja Reima Lassila ja Kuopion Sähköverkon toimitusjohtaja Kari Väänänen ovat tyytyväisiä asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksiin. Parannettavaa on kuitenkin aina. Nyt keskitytään digitaalisten palvelujen kehittämiseen ja vaihtoehtoisten energiantuotantotapojen selvittämiseen.
Kaukolämpöön luotetaan Suomen laajuisesti
Epsin asiakastyytyväisyystutkimuksessa kaukolämmön tuottajiin oltiin tyytyväisiä koko Suomessa. Kuopion Energian kaukolämpöjohtaja Reima Lassilan mukaan kaukolämpö on luotettava lämmitysmuoto maailman ollessa murroksessa ja sähkön hinnan heitellessä.
– Tutkimuksen tuloksissa näkyy arvostus ja luottamus kautta linjan. Asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla, Lassila kuvailee.
Toisaalta hintamielikuva on laskenut pisteitä. Kohtuuhintainen energia onkin tärkeimpiä asioita, joita asiakkaat pohtivat.
– Ennen sotaa Venäjältä tuotu polttoaine on korvattu kotimaisella biopolttoaineella, ja kova kysyntä on käytännössä tuplannut polttoaineen hinnan sotaa edeltävään aikaa nähden. Se näkyy energian hinnoissa ja asiakkaiden mielikuvissa, hän selittää.
Yrityspuolella Kuopion Energian kaukolämpö oli neljännellä sijalla (pistemäärä 74.2, toimialan keskiarvo 73.1) ja kuluttajapuolella tipahdettiin hieman toimialan keskiarvon alapuolelle (pistemäärä 71.5, toimialan keskiarvo 73.6).
– Imago on parantunut, mutta hinta ahdistaa. Se on nykyisessä taloustilanteessa aivan ymmärrettävää. Valtakunnallisesti hintatasomme on siinä keskellä, ei halpa eikä kallis, Lassila sanoo.
Toinen asia, joka asiakaspalautteesta nousee esille, on turpeen poltto. Turpeesta halutaan eroon ja polttavaa tekniikkaa kritisoidaan.
– Tämä on meillä tunnistettu. Turpeen poltto on kaiken lisäksi kalliimpaa kuin biopolttoaineen poltto ja siitä pyritään eroon. Selvitämme korvaavia tuotantomuotoja polttavalle tekniikalle. Esimerkiksi sähkökattilan käyttöönotto on edessä tulevaisuudessa, Lassila sanoo.
Teksti: Aino Soutsalmi
Kuvat: Jape Tiitinen
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#energiatehokkuus #energiavinkki #kodinkone #kotona #turvallisuus
Astianpesukonekin vaatii hoitoa
Astianpesukoneen käyttökustannukset muodostuvat veden kulutuksesta ja etenkin sen lämmittämisestä sekä muusta pesuun kuluvasta sähköstä. Puhdas ja hoidettu kone pesee tehokkaimmin ja taloudellisemmin.

#kuopionenergia #pääkirjoitus #sentuntee
Energiamurros ei päästä helpolla
Energiamurros aiheuttaa päänvaivaa paikallisesti, kun kaukolämmön tuotantotavat menevät uusiksi. Tulevaisuuden tuotantotapoja selvitetään Kuopion Energiallakin. Helppoa ei ole valtakunnan tasollakaan. Hallitusohjelman mukaan "Suomen kilpail...

Kerro mielipiteesi Sähköviestistä
Kuopion Energia pyytää Sähköviestin lukijoilta mielipiteitä ja kokemuksia niin painetusta kuin sähköisestä lehdestä.