Lämmitä ja lataa autosi turvallisesti
19.11.2021
Jatkojohto ei ole ratkaisu autojen moottorilämmittimien tai sähköauton latauksen kytkemiseen. Pihan kosteissa olosuhteissa jatkojohdot lisäävät sähköiskun vaaraa. Virran ottaminen suoraan kunnossa olevasta pistorasiasta on turvallista.
Pihan kosteat olosuhteet lisäävät sähköiskun vaaraa etenkin, jos auton lämmittämiseen käytetään vaurioitunutta tai sisäkäyttöön tarkoitettua jatkojohtoa. Sähkö- tai hybridiauton lataukseen jatkojohtoa ei pidä käyttää lainkaan. Myöskään pistorasian ja pistokkeen väliin laitettava kellokytkin ei sovellu latauskäyttöön.
Paras keino varmistaa oma ja muiden pihalla liikkuvien ihmisten ja eläinten turvallisuus, on asennuttaa sähköalan ammattilaisella auton lämmitykseen tarkoitettu, maadoituksin ja ajastimin varustettu pistorasiakotelo.
Pistorasiakotelon ja pistorasian asennustyön sekä tarkastustyön voi teettää myös talvisaikaan.
Jatkojohto irrotettava käytön jälkeen
Liian usein näkee loskassa lojuvan jatkojohdon, joka on pahimmillaan jätetty jännitteelliseksi. Jatkojohto tai moottorilämmittimen johto on irrotettava lämmityksen loppuessa pistorasiasta ja kotelon kansi lukittava. Nosta jatkojohto maasta pois turvaan kosteudelta ja uteliailta lapsilta, lemmikeiltä ja muilta eläimiltä.
Erityisesti sisälämmitintä käytettäessä johto kuormittuu ja jopa kuumenee. Siksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat eikä pistorasiassa tai muissa osissa ole tummentumia tai sulamisen merkkejä.
Kaikki pihalla käytettävät ulkojatkojohdot kannattaa aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta ja kerätä varastoon odottamaan seuraavaa käyttöä. Normaalikäytössä ja olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset vialliset johdot tekevät niistä vaarallisia.
Uusia pistorasiakoteloita asennettaessa kannattaa huomioida myös sähköautojen lataustarpeet. Tarjolla on myös sähkönmittauksella ja vikavirtasuojilla varustettuja ratkaisuja.
Lataa sähköautosi turvallisesti
Sähköauton voi ladata myös tavallisesta, hyväkuntoisesta suojamaadoitetusta pistorasiasta auton mukana tulevalla latauskaapelilla. Jos pistorasiaan kytkettävää latauslaitetta käytetään säännöllisesti, kannattaa pistorasia ja sähköjohdot tarkastuttaa alan ammattilaisella ja vaihdattaa kulunut pistorasia uuteen.
Tilapäiskäytössäkään latauslaitetta ei pidä kytkeä kuluneeseen ja huonokuntoiseen pistorasiaan. On myös hyvä kokeilla noin tunnin kuluttua, onko pistorasia ja -tulppa lämminnyt. Jos pistotulppa on kuuma, on lataus hyvä keskeyttää.
Latausvirta rajoitettu
Tavallisen kotitalouspistorasian nimellisvirta on 16 ampeeria. Pistorasioita ei ole kuitenkaan suunniteltu kestämään 16 ampeerin virtaa pitkäaikaisesti ja toistuvasti, siksi sähköauton lataus pistorasiaan kytkettävällä latausjohdolla rajoitetaan 8 ampeeriin. Pitkäaikainen 16 ampeerin virta huonokuntoisesta pistorasiasta voi johtaa pistorasian sulamiseen ja pahimmillaan jopa tulipaloon.
Varsinkin uudehkoissa taloyhtiöissä voi sähköautoa ladata niin sanotusta lämmityspistorasiasta, kun taloyhtiön kanssa on sovittu lataamisesta ja sähkön maksamisesta. Jos taloyhtiöissä ei ole kielletty sisätilanlämmittimen käyttöä, kestää taloyhtiön sähköliittymä ja kaapelointi muutaman sähköauton lataamisen pistorasiaan kytkettävän latauslaitteen 8 ampeerin virralla.
Vanha tai kulunut pistorasia vaarallinen
Vanha tai kulunut pistorasia voi aiheuttaa vaaraa sähköauton latauskäytössä, koska lataus kuormittaa pistorasiaa useita tunteja päivittäin suurella virralla. Useiden satojen latauskertojen jäljiltä rasian sisäiset liitokset saattavat löystyä ja pistorasia ylikuumentua. On hyvä seurata pistorasian kuntoa ja sen lämpenemistä säännöllisesti.
Ulko-olosuhteet, säänvaihtelut ja pistorasiaan kertyvä lika rasittavat pistorasiaa. Raskas johdossa vapaana roikkuva laturi aiheuttaa vääntöä pistorasiaan ja kuluttaa liitosta. On suositeltavaa tukea latausosa niin, ettei se aiheuta vetoa pistorasiaan.
Ryhdyttäessä käyttämään pistorasiaa sähkö- tai hybridiauton lataamiseen, kannattaa pistorasia ja sen syöttöjohto tarkastuttaa sähköasentajalla. Jos pistorasia on 10 ampeerin sulakkeen tai johdonsuojakatkaisimen takana, on hyvä selvittää myös samojen suojalaitteiden takana olevat muut kuormat ja pistorasiat.
Tarkkaile pistorasian kuntoa
Jokaisen on helppo tarkkailla pistorasian kuntoa kokeilemalla säännöllisesti pistotulppaa kädellä latauksen aikana. Lämpötila tarkastetaan runsaan tunnin latauksen jälkeen. Uudessa, hyväkuntoisessa pistorasiassa latausvirta ei lämmitä pistotulppaa juurikaan havaittavasti. Toimiva, hyväkuntoinen pistorasia lämpenee kesäsäälläkin korkeintaan kädenlämpöiseksi.
Lataus keskeytetään irrottamalla kaapeli ensin autosta, vasta sen jälkeen seinän pistorasiasta. Jos virtaa ottavan laitteen irrottaa yllättäen pistorasiasta, aiheutuu irrottamisesta kipinöintiä. Kipinöinti rasittaa pistorasian kytkimiä lyhentäen rasian käyttöikää. Pistorasiat ovat kulutustavaraa ja ne on vaihdettava tarvittaessa.
Hyvä vaihtoehto säännölliseen latauskäyttöön ovat CEE-pistorasiat, jotka on suunniteltu kestämään jatkuvaa kuormaa. Esimerkiksi yksivaiheinen, niin sanottu karavaanipistorasia, tai kolmivaiheinen voimavirtapistorasia, ovat hyviä vaihtoehtoja latausvirran ottamiseen.
Kiinteä latauslaite vaivaton vaihtoehto
Sähköauton lataamista sukopistorasiasta kutsutaan standardeissa tilapäislataukseksi. Vaikka kunnossa olevasta pistorasiasta lataaminen onkin mahdollista, on suositeltavin tapa käyttää kiinteää latauslaitetta.
Edullisimman kiinteän latauslaitteen saa tällä hetkellä jopa vajaalla 500 eurolla, jonka päälle tulee asennuskustannuksia, kohteesta riippunen noin 200 eurosta ylöspäin. Useimmissa kiinteissä latauslaitteissa on myös käyttömukavuutta lisäävä kiinteä latauskaapeli.
Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: STUL
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Myös raskas liikenne sähköistyy
Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...