Vapautta sähköllä
16.04.2020
Liikenteen ja liikkumisen sähköistyminen muuttaa monia asioita. Tulevaisuudessa ei jokainen enää omista omaa autoa, pyörää, potkulautaa, mopoa tai muuta liikennevälinettä, vaan nauttii sähköisestä vapaudesta käyttämällä erilaisia yhteiskäytössä olevia laitteita. Maailma tarvitsee systemaattisen muutoksen liikkumiseen.
Uudistuva liikkuminen tarvitsee toimiakseen myös uudenlaisia palveluja. Esimerkiksi yrityksissä liikutaan usein paljon, mutta melko tehottomasti tai taloyhtiössä on jokaisella oma auto tai muu liikenneväline, jotka seisovat suurimman osan ajasta paikoillaan käyttämättöminä. Silloin ratkaisuna voivat olla nykyaikaiset yhteisöautot, yhteisöpolkupyörät tai esimerkiksi yhteisösähköpotkulaudat.
Tähän saumaan iskee esimerkiksi yrityksiin keskittynyt Vapaus, joka panostaa sähköiseen liikkumiseen tarjoamalla yritysten käyttöön sähköautoja, sähköpolkupyöriä ja lähes mitä vain sähköisen liikkumisen välineitä.
– Panostamme hiilineutraalisuuteen, jonka keskeinen osa on sähköiset liikennevälineet yhteisöjen käyttöön. Kaikki tarjoamamme laitteet ovat sähkökäyttöisiä ja hyvitämme toiminnastamme johtuvan hiilijalanjäljen ostamalla päästöoikeuksia oman liiketoimintamme päästöjen nollaamiseen. Olemme itseasiassa hiilinegatiivinen yritys, eli ostamme päästöoikeuksia enemmän kuin itse aiheutamme päästöjä, selvittää Jukka Toivari yhteiskäyttöpalveluja tarjoavasta Vapaudesta.
Jukka Toivari on tyytyväinen sähköisten liikennevälineiden valikoiman kasvuun. Asiakkaille voidaan valita persoonallisia, omaa toimintaa tukevia, kestäviä laitteita.
Päästöjen vähentäminen
– Haluamme omalta osaltamme vaikuttaa maailman pelastumiseen. Tarvitsemme kokonaisvaltaisen muutoksen esimerkiksi liikenteeseen. Siksi me tarjoamme yrityksille, toimistokiinteistöille, taloyhtiöille ja vuokrataloyhtiöille ratkaisuja työntekijöiden tai asukkaiden liikkumistarpeiden hoitamiseen.
Koko sähköisen liikkumisen kenttä on kasvussa. Sähköautojen määrä kasvaa, samoin myös muiden sähköisten liikennevälineiden määrä. Sähköinen liikkuminen on tulevaisuutta.
– Uskon, että esimerkiksi pyöräily tulee muuttumaan kokonaan sähköiseksi, jos ei lasketa harrastuspyöräilyä ja kilpapyöräilyä. Sähköpyörät ovat lyöneet itsensä läpi ympäri maailman varsinkin katukäytössä ja myös maastopyöräilyssä on sähköavusteisten pyörien osuus selvästi kasvussa. Sähköpyörät ovat vahva osa päästötöntä kaupunkiliikennettä, jota täydennetään sähköautoilla, sähköskoottereille, sähkömopoilla sekä sähköisellä julkisella liikenteellä, miettii Toivari.
Sähköpyörät ja -mopot ovat käteviä kulkuvälineitä, jotka eivät vaadi yleistyäkseen edes latausinfran rakentamista, vaan käytössä on ilman erityistoimia maamme laadukas sähköinfra. Sähköpyörät ovat jo lyöneet läpi ja seuraavaksi tulevat yleistymään sähkömopot ja -skootterit.
Liikkumista ilman huolia
Miten sitten toimii yhteiskäyttösähköauto, -polkupyörä, -skootteri tai -potkulauta yrityksen, talon tai asuinalueen käytössä? Yksinkertaisimmillaan niin, että yhteisö tilaa työntekijöiden tai asukkaiden käyttöön sopivan määrän liikennevälineitä ja palveluntarjoaja toimittaa ne sovitun aikataulun mukaisesti alueelle, huolehtii tekniikasta, jonka avulla käyttäjät saavat niitä varattua ja vastaa laitteiden huolloista sekä kunnossapidosta.
– Parhaimmillaan yhteiskäyttöiset liikennevälineet pystyvät kattamaan käyttäjäyrityksen tai -yhteisön liikkumistarpeet ja poistamaan parkkiongelmat sekä vähentämään hiilijalanjälkeä. Yrityksen toimintaidea on otettu positiivisesti vastaan ja sillä on kasvavaa tarvetta. Varmasti myös palvelumuodot kehittyvät tarpeen mukaan.
– Olemme avanneet myös ensimmäisen huoltopisteen pyörille kauppakeskus Triplaan Helsinkiin. Samalla kun huollamme omia pyöriä, voimme tarjota palveluja myös muille pyöräilijöille. Samassa yhteydessä on myös showroom, jossa voi tutusta erilaisiin sähköisiin liikennevälineisiin sekä Suomen ensimmäinen pyörähotelli.
Lisätietoja: vapaus.io
Teksti: Ari J. Vesa
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Myös raskas liikenne sähköistyy
Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...