Sähköt katkesivat - Mitä teen?

Sähköt katkesivat - Mitä teen?

22.04.2024

Sähkökatkot ovat harmillisia tapahtumia, jotka yleensä yllättävät kesken sähkön käytön. Onneksi ne ovat suhteellisen harvinaisia ja lyhytkestoisia näin kaupunkiverkkoalueella, mutta lähes häiriöttömään sähkönjakeluun tottunutta katkot voivat harmittaa paljonkin. Miten me jakeluverkkoyhtiönä toimimme, jotta sähkökatkot pysyisivät mahdollisimman lyhyinä ja harvinaisina? Entä miten asiakkaan tulisi toimia, kun sähköt katkeavat?

Yleisesti ottaen maaseudulla sähkökatkot ovat pidempiä, ja niitä on useammin kuin kaupungeissa. Syynä on maaseutujen pitkät ilmajohtoverkot, jotka ovat alttiimpia mm. sään aiheuttamille häiriöille. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kaupungissa asuvat eivät kokisi lainkaan sähkökatkoja, sillä sähkönjakelu ei ole koskaan täysin häiriötöntä.

Kuopion Sähköverkko Oy sai kirjoittaa historiansa alhaisimman luvun tilastoihin, kun asiakkaiden kokemat sähkön jakeluhäiriöt jäivät vuoden 2023 ajalta keskimäärin 3,5 minuuttiin asiakasta kohden. Lukema on myös muihin kaupunkiverkkoyhtiöihin verrattuna alhainen. Siihen on päästy hyvällä ennakoivalla kunnossapidolla, nopealla viankorjauksella sekä osaltaan hyvällä tuurilla.

Kaikkia häiriöitä on mahdotonta täysin ennakoida ja estää, kuten sään, eläimen tai kaivutöiden aiheuttamia vahinkoja, jotka saattavat aiheuttaa pidempiä sähkönjakelun keskeytyksiä. Jos näet maastossa esimerkiksi vikaantuneen sähkölinjan, jakokaapin tai muuntamon, älä missään nimessä mene sen lähelle, vaan soita päivystäjällemme numeroon 0800 180 330 vuorokauden ajasta riippumatta.

Yleisimmät sähkökatkot ovat lyhyitä, muutaman sekunnin tai minuutin kestäviä. Useimmissa tapauksissa ne ovat oikeastaan sähköverkon suojaustoimintoja, joilla estetään mahdollisesti pidemmän katkon syntyminen. Lyhyet katkot aiheuttavat harvoin haittaa kodin laitteille, mutta arvokkaimman laitteiston voi halutessaan suojata akkuvarmisteisella UPS-virtalähteellä. Huomioithan, että sähkökatkoihin varautuminen on asiakkaan vastuulla.


Miten toimia, kun sähköt katkeavat?

Kun huomaat, että sähköt katkeavat, varmista ensin koskeeko katko koko asuntoasi sytyttämällä valoja eri huoneista. Mikäli koko asuntosi tai osa siitä on pimeänä, tarkista sulakkeet. Jos ne ovat kunnossa, kurkkaa vielä ikkunasta naapureihin tai rappukäytävään. Jos naapureissakaan ei vaikuta olevan sähköt päällä, tarkista puhelimesi viestit sekä sähköpostisi.

Mikäli olet saanut Kuopion Sähköverkko Oy:ltä viestin sähkökatkosta, on häiriö meillä tiedossa ja viankorjaus on jo käynnissä. Tässä tapauksessa on todennäköistä, että jakeluhäiriö koskettaa suurempaa aluetta, jolloin järjestelmämme lähettää automaattisen viestin päivystäjällemme, joka alkaa välittömästi selvittämään vikaa. Muutaman minuutin kuluttua järjestelmä lähettää automaattisen viestin jakeluhäiriöstä niille asiakkaille, joita häiriö koskettaa. Jos sinulla ei ole tietoa mahdollisesta vikapaikasta, ei päivystäjälle tarvitse soittaa, sillä se voi viivästyttää vian paikallistamista ja korjaamista.

Jos et ole saanut viestiä, voi se johtua vanhentuneista yhteystiedoista tai siitä, että häiriö koskettaa vain muutamia taloja, jolloin järjestelmämme ei havaitse vikaa automaattisesti. Jos häiriö on tiedossamme, näkyy se myös häiriökartassamme, joten tarkistathan sen ennen päivystäjälle soittamista. Jos kartassakaan ei näy sähkön jakeluhäiriötä ja sähkökatko on kestänyt jo useamman minuutin, soita päivystäjällemme 0800 180 330.

Tulevaisuudessa uusien sähkömittareiden avulla häiriöiden tunnistaminen tulee tarkemmaksi, jolloin myös pienempää aluetta koskevat jakeluhäiriöt havaitaan automaattisesti järjestelmän avulla. Jotta voit saada viestejä sähkön jakeluhäiriöistä, on tärkeää, että yhteystietosi ovat ajan tasalla. Voit tarkistaa ja päivittää ne sähkön myyjältäsi, Väppi-sovelluksen Häiriövahdista tai Kuopion Energian nettisivuilta löytyvän ohjeen mukaan. Kuopion Energian asiakaspalvelu neuvoo ja ohjaa tarvittaessa.

Vaikka pidemmät sähkökatkot ovatkin hyvin harvinaisia, ovat ne silti mahdollisia. Jokaisesta kodista tulisikin löytyä kotivara, eikä pelkästään sähkökatkojen vaan myös muiden häiriötilanteiden varalta. Sähkökatkon aikana on hyvä muistaa, että lämmönjakelu keskeytyy, hanasta voi tulla polttavan kuumaa vettä ja netti sekä puhelinyhteys voivat katketa. Jäteveden tuottamista on myös vältettävä ja päälle jääneet laitteet on sammutettava. Lue lisää kotivarasta ja häiriötilanteisiin varautumisesta 72tuntia.fi. ­

 

Teksti: Jenna Naapanki, Kuopion Energia Oy
Kuva: Jape Tiitinen


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#blogi #energiatehokkuus #kaukolämpö #kuopionenergia #lämmitys  

Älykästä lämmönsäätöä – asuinmukavuutta ja säästöä

Kuopion Energia on toteuttanut yhdessä Oumanin kanssa taloyhtiöasiakkaille Kuopiossa älykästä lämmönsäätöä reilun kahden vuoden ajan. Tarjottuja palvelukokonaisuuksia on kaksi: Tasalämpökeskus ja Tasalämpövahti. Tarjoamme palvelulle kulutto...

#kuopionenergia #pääkirjoitus #sentuntee  

Valmiina talveen

Tehtävänämme on tarjota asiakkaillemme laadukkaita, kilpailukykyisiä ja luotettavia energia- ja liitännäispalveluja. Pidämme siis sähköt ja lämmöt päällä asiakkaillamme. Omistajallemme tuotamme taloudellista lisäarvoa.

#kuopionenergia #sentuntee  

Kuopion kaupungin juhlavuosi alkaa marraskuussa

Kuopion kaupunki täyttää 250 vuotta 17.11.2025 ja juhlavuosi on juuri käynnistynyt. Vuoden mittaisessa juhlassa keskiössä ovat kaupunkilaiset. Kuopion Energian rooli kaupungin turvallisuuden luojana on tärkeä, mutta joskus huomaamaton.

Katso myös nämä aihepiirit!

#astettaalemmas #blogi #energiansäästö #energiantuotanto #energiatehokkuus #energiavinkki #hiilijalanjälki #hyvinvointi #häiriöviestipalvelu #ilmastointi #ilmastonmuutos #kaukolämpö #kesämökki #kotona #kuopionenergia #lämmitys #lämpö #osaaminen #pientuotanto #pääkirjoitus #rakentaminen #sentuntee #sähkö #sähköauto #sähköinen liikenne #sähkönsäästö #sähköpula #sähköverkko #toimitusvarmuus #Tuhkanhyötykäyttö #tulevaisuus #turvallisuus #työ #vapaalla #ympäristö